Film Review: Mind My Mind

Mind-My-Mind

Ik kwam via via op YouTube een DWDD video tegen over de animatiefilm van Mind My Mind. Vol interesse heb ik zitten kijken. Ik had de titel weleens eerder voorbij horen komen en dat het over een jonge man met autisme zou gaan. Het trok me toen de tijd niet aan, want laat ik eerlijk zijn: alle media die gemaakt wordt over autisme gaat altijd over jongens en mannen met autisme. Nooit zien we eens een vrouw. Door de DWDD uitzending werd ik echter overgehaald om toch te gaan kijken, want: het ging over autisme, verliefdheid en de innerlijke belevenis van autisme.

In eerste instantie had ik bedacht dat ik alleen zou gaan, mijn dochter logeerde woensdag de 12e bij een vriendinnetje, dus ik zag een kans om dan naar de bioscoop te gaan. Ik vond het echter best eng en onaangenaam om alleen naar de bioscoop te gaan, maar ken verder ook niemand die iets met autisme, animatie en verliefdheid had. Dus plaatste ik een oproep op Twitter:

Mijn oproepje werd gedeeld en al vrij snel reageerde Janneke. Zij wilde met mij mee naar de film! Super leuk. Zo gezegd, zo gedaan. We spraken af bij het Ketelhuis om de animatie shortfilm te bekijken.

De officiële omschrijving is dat “Chris, een jonge man met autisme, probeert in het dagelijkse leven zijn obsessie voor modelvliegtuigjes te verhullen. Hans, het mannetje in zijn hoofd, helpt hem daarbij. Hij schrijft de scripts voor allerlei alledaagse situaties en ontmoetingen. Op een feestje ontmoet hij Gwen, een zoöloog, die hem uitnodigt haar favoriete kameleon te komen bekijken. Chris vindt haar leuk en moedig volgt hij het flirt-script van Hans.”

De 30 minuten durende animatie is erg mooi vorm gegeven, prettig voor het oog. Een aantal scenes waarin de vele sensorische prikkelingen wordt duidelijk gemaakt waren erg herkenbaar. Zo erg dat ik er zelf overprikkeld van raakte. Dit vond ik dan ook een klein nadeel van de animatie, of misschien meer van mijn eigen gevoeligheid voor sensorische input, dat het effect van een animatie zo intens bij mij binnen kwam. Het drukte echter niet de pret in dit feest van herkenning. De manier waarop Hans, het mannetje in Chris’ zijn hoofd werkt, is ook herkenbaar. Ik heb dan wel geen Hans, maar zeer zeker dezelfde denkmechanismen als in de animatie werd getoond. Ik kon dan ook hartelijk lachen om een paar handelingen van zowel de interne belevenis van Hans, alsook de uiterlijke verschijning daarvan in het leven van Chris. De directheid die Chris tegenover Gwen, de vrouw van zijn verliefdheid, heeft is ook herkenbaar. Wat ik mooi vind is dat in deze animatie is gekozen voor een positieve omgang van Gwen tegenover Chris. Hiermee laten de makers zien dat het wel degelijk anders kan en is er voor niet-autisten wellicht een les uit te leren.

Over Mind My Mind wordt verder gezegd dat “het een prachtige handgetekende animatie is waarin regisseur Floor Adams op een originele manier een inkijk geeft in de, ook voor niet-autisten regelmatig herkenbare, wereld. De film maakt een ware zegetocht langs de filmfestivals en is favoriet bij publiek en pers. Mind My Mind won inmiddels meerdere prijzen en werd opgenomen op de longlist voor de Oscars in de categorie Korte Animatiefilm.” Ik ben blij voor de makers dat deze film een succes is en ben het er zeer zeker mee eens dat ze in de vele prijzen zijn gevallen.

Ik vind het waarlijk de eerste en enige goede representatie van autisme die ik tot op heden heb gezien. Ik ben blij dat er eindelijk een film is die laat zien hoe het voor veel autisten voelt en wat wij kunnen ervaren. Het inzicht van de maker in autisme is geweldig en ik ben dankbaar voor het feit dat dit is gemaakt. Hopelijk komen er meer van dit soort (animatie)films op de markt en komt er zo meer begrip voor autisten en hun beleving van de wereld. Mijn allergrootste wens is echter dat we eindelijk eens een keer vrouwelijke autisten gerepresenteerd gaan krijgen in de media.

Mind My Mind – Official Trailer from CinéTé Filmproduktie on Vimeo.

Wil je nu ook dolgraag Mind My Mind zien, maar kun je niet naar een bioscoop bij jou in de buurt? Geen zorgen! Je kunt de film ook online bekijken via de volgende website’s:

Picl voor Nederland en België.