Boek Review: NeuroTribes

Dit artikel bevat affiliatie links.

NeuroTribes

Wanneer je net een diagnose voor autisme hebt gekregen, dan ga je opzoek naar informatie. Naast Google als bron is het zeer zeker aan te raden om goede boeken aan te schaffen, maar hoe herken je een goed boek? Wanneer je op Bol.com gaat zoeken zie je door de bomen het bos bijna niet meer, maar gelukkig heb ik een analytische geest en lees ik graag. Hierdoor vind ik soms echt de pareltjes onder de autisme gerelateerde boeken. Zo ook deze: NeuroTribes – The Legacy of Autism and the Future of Neurodiversity van Steven Silberman.

Als er slechts 1 boek is die jij wilt lezen over autisme, dan moet het gewoon deze zijn. Geen persoonlijk verhaal, maar een intense geschiedenisles over de ontdekking van autisme door Hans Asperger en Leo Kanner, over de moeizame verkrijging van een diagnose tot plots in de jaren ’80 Lorna Wing met een nieuwe verhelderende visie komt en mensen haast spreken van een epidemie door de vele nieuwe diagnoses. De uitleg van het gevaarlijke fabeltje dat vaccinaties de oorzaak zouden zijn van autsime en hoe Wakefield alsnog zijn medische licentie verloor door deze leugen.

NeuroTribes staat boordevol inzicht en kennis over autisme en is absoluut een must-have voor de geïnteresseerde. Ikzelf heb diverse emoties doorlopen tijdens het lezen van dit boek. Over het onrecht dat zich de afgelopen 70 jaar heeft voorgedaan binnen de psychiatrie. Terwijl Asperger autisten van de nazi’s probeerde te redden, werd in Amerika door Kanner de diagnose gebruikt om zijn eigen ego te strelen. Trots dat het een vrouw is geweest die aan de hand van Aspergers werk met het inzicht kwam dat autisme een spectrum is en ze het voor elkaar kreeg om deze wijziging in de DSM te brengen.

Hoe vanaf dat moment autisten met de Asperger diagnose zich begonnen te bemoeien met hun levensomstandigheden en het internet bijdroeg aan de verbinding tussen autisten wereldwijd. Het is een adembenemende reis door de tijd die je zeer zeker moet kennen.

Tot slot gaat NeuroTribes over het idee van neurodiversiteit. Een theorie bedacht door Judy Singer, die aangeeft dat autisten niet defect zijn, maar een neurodivers aspect van het menselijk bestaan. Autisme, het gen, is zo oud als de mensheid zelf en daarom dat steeds meer autisten zich uitspreken voor neurodiversiteit. Het boek laat weten dat de weg naar acceptatie nog niet is gewonnen en ik denk dat Amerikanen er behoorlijk slecht aan toe zijn qua acceptatie van diversiteit, maar op internationaal niveau… of misschien alleen in Nederland lijkt het makkelijker te bereiken.

Ik ben echt razend enthousiast over dit boek omdat het breeds, grondig en informatief is opgezet en beschreven. Soms had ik moeite met het doorlezen van de materie, zoals bij het verhaal van Asperger. Wat de nazi’s deden was gewoon echt te ziek voor woorden, maar het ergste: De Amerikanen deden exact hetzelfde met gehandicapten!

Er is helaas geen vertaling van dit belangrijke boek beschikbaar, maar laat dat je niet weerhouden van het lezen van dit boek. NeuroTribes is echt de moeite waard voor autisten en professionals die werken met autisten. Het zou wat mij betreft verplichte materie moeten worden.