Boek Review: Exploring Depression And Beating The Blues

Dit artikel bevat affiliatie links.

ExploringDepression

In mijn zoektocht naar boeken over autisme en depressie kwam ik één van de twee boeken over dit onderwerp tegen. Exploring Depression  And Beating The Blues is speciaal geschreven voor mensen met het syndroom van Asperger ofwel hoog functionerend autisme volgens de DSM 5. De schrijver Tony Attwood is een bekende Australische autisme specialist die al veel boeken heeft geschreven over autisme. Het boek is alleen verkrijgbaar in het Engels en daarmee helaas niet voor een breder publiek beschikbaar. Desondanks kocht ik dit boek en ben ik vol interesse begonnen met lezen.

Volgens Attwood zal 1 op de 3 jong volwassenen met autisme en 2 op de 3 volwassenen met autisme een depressie krijgen. Er wordt geen referentie gemaakt naar een onderzoek, waar deze cijfers op gebaseerd zijn, maar ik vind het erg veel depressieve autisten.

Het boek gaat uitgebreid in op depressieve klachten bij autisten, die een groot verschil hebben met neurotypische depressieve mensen. Hij legt uit wat de redenen kunnen zijn van de depressie en welke autistische kenmerken een depressie in de hand werken dan wel in stand houden. Daarnaast heeft hij het over depressie aanvallen, waarin de autist plotseling wordt overrompelt met intense gevoelens van depressie. Ook verteld hij dat mensen met autisme  (66%) vaker aan zelfmoord denken en actie daarvoor ondernemen dan neurotypische mensen (16%).

Attwood heeft het tweede deel van het boek Exploring Depression And Beating The Blues gewijd aan een op cognitieve gedragstherapie gebaseerd programma. Je gaat aan de hand van diverse vragen je eigen depressie verkennen en leert handvatten, ‘Toolboxes’ genaamd, aan om met de depressie om te gaan. De meest voor de hand liggende tips zijn Mindfulness en fysieke activiteiten, zoals dat in neurotypische CGT ook wordt geadviseerd.

Het grote verschil met andere boeken over depressie is dat dit boek toegespitst is op autisme (Asperger syndroom) en dat je dus leest over het belang van speciale interesses, het onderhouden van een energie balans en welke depressieve signalen er bij een autist zijn. Ik vond het hulpprogramma echter mager en vrij neurotypisch advies geven. In die zin is er geen wezenlijk verschil met gewone CGT terwijl het algemeen bekend is dat autisten niet goed reageren op de neurotypische CGT.

Al met al vind ik het boek van Attwood toch een waardevolle toevoeging aan mijn boek collectie, omdat het me inzicht geeft in mijn depressieve klachten vanuit mijn autisme bekeken. Daarnaast is het programma geschreven om vanuit je persoonlijke kracht te werken en geeft het dus een positieve houding aan het zelfreddende vermogen van een autist.

Ik raad Exploring Depression And Beating The Blues aan voor autisten die met depressie te maken hebben (gehad) en graag meer handvatten willen om dit aan te pakken. Het geeft inzicht en een zelfhulpprogramma om je depressie op een positieve manier aan te pakken.