8 tips voor meer innerlijke rust

Polygon art by Isidore

In onze met prestatiedrang doordrenkte maatschappij kan het vinden van rust en tevredenheid een lange zoektocht zijn. Met een overvloed aan zelfhulpboeken, zou je denken dat innerlijke rust om de hoek ligt en tastbaar is binnen aanzienlijke tijd.

Iedereen heeft wel tips en tricks. Ga mediteren, doe aan Yoga of misschien is Tai Chi wel iets voor jou? Wat er vaak ontbreekt aan dit soort adviezen is jou affiniteit met de opties of je mogelijkheden om het uit te voeren. Het grootste probleem lijkt vooral de overvolle agenda en de wens om altijd maar meer te willen doen. Meer vrienden zien, meer uitstapjes maken en meer bezitten. Het ‘Meer Syndroom‘ zorgt ervoor dat we ons vaak diep ongelukkig voelen en rusteloos worden. Het is ook een aanstekelijk syndroom waarbij we vaak onze kinderen op jonge leeftijd al overladen met het ondernemen van meer dan ze aan kunnen. Tegen de tijd dat ze in de puberteit zijn hebben ze al burn-out klachten! Niet te spreken over al die volwassenen die in de ziektewet zitten vanwege datzelfde probleem. Gelukkig zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden en heb ik met de jaren ontdekt wat voor mij behulpzaam was om me te distantiëren van negatieve energievreters en innerlijke rust te ontdekken. Lees snel een aantal van mijn praktische tips en wie weet lukt het jou ook om eindelijk op weg te gaan naar innerlijke rust.

1. Doe je boodschappen online

Ik ben geen shopper. Ik heb er zelfs een hekel aan! De drukte, de geuren, de kleuren en de herrie van stomme achtergrond muziek. Winkelen is een prikkelrijke ervaring. Ik kan dan ook met heel mijn hart en ziel genieten van het feit dat we in onze huidige tijd gewoon onze boodschappen online kunnen bestellen en laten bezorgen. Het scheelt je tijd, frustratie en als je het goed aanpakt, ook nog eens geld. Moet je plots toch naar de winkel? Ga dan op tijden dat het rustig(er) is.

2. Houdt rustdagen

Overvolle agenda? Ik niet! Wanneer ik een dag met een afspraak heb dan zorg ik ervoor dat de volgende dag afspraak vrij is. Zo heb ik de volgende dag om bij te tanken van de vorige en kan ik op mijn gemak de volgende dag beter plannen en voorbereiden. Zondag nog gezellig de stad in of met een groepje vrienden afspreken? Nee, dank je. Zorg dat je, voor de week begint, ook daadwerkelijk een rust dag hebt.

3. Ken je budget

Elke maand maak ik een overzicht van mijn inkomsten en uitgaven. Het is een budget overzicht in excel waardoor ik een goed beeld heb van mijn financiën. Of je nu veel of weinig inkomsten hebt, het voordeel van je budget beheren is dat je helder hebt waar je geld naar toegaat. Ik heb mijn vaste lasten en een maandbedrag voor boodschappen. Wat ik overhoudt spaar ik op, geef ik uit aan leuke uitstapjes of aan kleding. Ik heb geen schulden en kan in geval van nood een nieuwe wasmachine kopen. Mijn financiën zijn zorgeloos, omdat ik het overzicht heb en houd en daarmee krijg ik ook weer een beetje meer innerlijke rust.

4. Zet de TV en radio uit

Soms staat de televisie bij ons aan zonder dat er daadwerkelijk gekeken wordt, vooral Cartoon Network is zo een zender. Het is achtergrondruis dat zich in je onderbewuste vastnagelt en prikkelingen geeft. Herkenbaar? Zet de televisie of radio uit! Mits je doelgericht een programma kijkt of luistert is het onnodig om het op de achtergrond aanwezig te laten zijn. Je mist niks behalve rust als je dat ding de hele dag aan laat staan. Minimaliseer je kijkgedrag tot programma’s die je echt interessant vindt en zet daarvoor en daarna je televisie gewoon uit. Je begrijpt dat je dit ook op je mobiel kan toepassen toch?

5. Wees op tijd

Er is niks frustrerender en opjagender dan te laat komen. Je voelt je gepiekeerd over de weinige tijd die je hebt en de stress raast door je lijf. Zou het niet heerlijk zijn om het tegenovergestelde te ervaren? Met rust en gemak naar je afspraak toe en op tijd aanwezig zijn. Het is ook nog eens netjes en een gebaar van respect voor de ander. Om dit extra goed aan te pakken moet je weten hoeveel tijd je nodig hebt om op tijd bij je afspraak te zijn. Hoeveel tijd heb je nodig om je voor te bereiden? Hoe groot is de kans dat er onderweg tijdrovende obstakels zijn? Gun jezelf de tijd om rustig aan te doen voor de afspraak en zet een wekker voor het tijdstip dat je moet vertrekken. Door jezelf een ontspannen reis te geven en op tijd te komen, brengt ook weer het voordeel dat je afspraak veel prettiger verloopt.

6. Wees opgeruimd

Overal troep in huis? Dat is vragen om overprikkeling van je onderbewuste. Zorg dat je spullen een plekje in huis hebben, het liefst niet midden op de keukentafel, maar netjes opgeruimd in een kast. Kun je geen plek voor het ding vinden om het op te ruimen? Misschien heb je het dan niet echt nodig. Schroom je niet om overbodige spullen weg te geven of weg te gooien. Rust komt met een rustige omgeving dus laat je huis een reflectie van die rust zijn. Neem de tijd om je huis eens flink op te ruimen en neem je voor om in de toekomst niet eerst alles tot rommel op te laten stapelen, maar doe dagelijks alles meteen wegleggen. Het scheelt je echt veel stress op de lange termijn.

7. Zeg (vaker) nee!

Je agenda staat vol met sociale verplichtingen. Je voelt je een pion van het lot terwijl je van afspraak naar afspraak rent en vliegt. Is het wel echt nodig om zaterdag alweer met de meiden te stappen? Kun je niet onder dat etentje met je collega’s uit? Is het wel nodig om alweer te gaan shoppen met je moeder? Vaak maken we dergelijke afspraken vanuit een gevoel van niets-willen-missen of schuldgevoel. Zijn ze echt verplicht vanuit je omgeving of vanuit je eigen idee van betrokkenheid? Je bent namelijk niet een slechtere dochter of vriendin als je wat vaker nee leert zeggen tegen anderen. Nee zeggen tegen een ander is ja zeggen tegen jezelf. Lees ook het blog van Simone waarin ze uitlegt waarom nee zeggen zo moeilijk is, maar niet onmogelijk.

8. Zeg vaarwel tegen negatieve relaties

Naast nee zeggen is het afscheid nemen van een vriendschap of familie relatie vaak het moeilijkst. Maar wat als deze relatie gebaseerd is op ongelijkheid en negatieve sferen zich elke keer voordoen als jullie samen zijn? Persoonlijke relaties moeten een positieve, enerverende toevoeging zijn in je leven. Ze moeten bijdragen aan een betere verstandhouding over jezelf en de ander. Twijfel je over een bepaalde relatie, probeer dan een cool-down moment door bijvoorbeeld een tijdje tip nummer 7 op te volgen. Wil je liever helemaal onder de relatie uit? Stop er dan mee. Het heeft geen nut om vast te klampen aan iets dat simpelweg niet werkt. In het belang van je eigen innerlijke rust is het dan beter om de relatie te beëindigen en verder te gaan met je eigen leven. Je bent geen slechter mens door nee te zeggen tegen een niet-werkende relatie.

 

Dit waren mijn praktische tips. Sommige zijn makkelijk toepasbaar, andere vergen wat meer oefening. Mocht je er een paar willen toepassen op je eigen leven, begin dan met kleine stapjes. Kies eerst een tip die je makkelijk toe kan passen en probeer dat voor een week uit. Gaat dit goed dan kun je de volgende stap doen en een volgende tip aan je leven introduceren. Rust is het magische woord dus geen haast met het toepassen van de tips, oké? Heb jijzelf nog een tip die in dit lijstje thuis hoort? Laat het dan weten in een reactie hieronder.

 

26 Reacties
  1. Simone 1 jaar geleden

    Fijne tips waar je echt wat aan hebt! En leuk dat je mijn link erin hebt gezet 🙂

    • Mama Isidore 1 jaar geleden

      Graag gedaan, je artikel paste er perfect bij 😉

  2. Selma 1 jaar geleden

    Herkenbaar. Ik sta sinds kort elke ochtend 45 min eerder op om de dag in alle rust te beginnen. Lekker even tijd voor mezelf voordat de dag begint. En, op een vast tijdstip gaat m’n telefoon elke avond uit, automatisch. Heerlijk rustig 🙂

    • Mama Isidore 1 jaar geleden

      Dat is ook een hele goede tip; eerder opstaan om meer tijd te hebben voor jezelf! Heerlijk ook de rust van een uitgezet mobieltje 🙂

  3. Laura | I scream beauty 1 jaar geleden

    Handige tips!! Veel pas ik al toe!

  4. Shirley 1 jaar geleden

    Punt 4 is echt ook wel een dingetje bij ons thuis, afgelopen week heb ik gewoon de TV uitgezet omdat niemand keek.

  5. Leslie 1 jaar geleden

    Heel fijne tips, daar kan je echt wat mee. Bedankt!

  6. Felice Veenman 1 jaar geleden

    heel herkenbare tips ! ze geven zeker rust en wat fijn iemand te ontmoeten die net als ik, niet van sjoppen houdt

    • Mama Isidore 1 jaar geleden

      Inderdaad fijn iemand te ontmoeten die ook niet van shoppen houdt 😉

  7. Lizzie 1 jaar geleden

    Goede tips!! Ik ben de laatste tijd wat meer aan mijzelf aan t denken en meer van dit aan t toepassen. Had ik t maar eerder gedaan denk ik nu!

    • Mama Isidore 1 jaar geleden

      Het gebeurt vaak pas na jaren dat we beginnen aan onszelf te denken. Ik wou ook dat ik met sommige tips al veel eerder was begonnen! We komen er wel 😉

  8. An 1 jaar geleden

    Leuk! Nummer 7 heb ik moeten leren, vooral op het werk. maar het helpt!

    • Mama Isidore 1 jaar geleden

      Vooral op werk kan het inderdaad moeilijk zijn om nee te zeggen. Het is goed van je dat je er toch in bent gaan oefenen en dat het lukt.

  9. Lilian 1 jaar geleden

    Goede tips! Vooral 2 is hier wel belangrijk. Ik vind sociale contacten heel leuk, maar ook wel erg intensief. Ik probeer dat dan af te wisselen met een dagje stil werken achter m’n laptop. ‘Ken jezelf’ is ook een belangrijke in deze 😉

    • Mama Isidore 1 jaar geleden

      Ken jezelf is inderdaad ook een heel belangrijk leerproces. 🙂

  10. Lonneke 1 jaar geleden

    Wat een goed artikel met veel handige tips. Zeker in drukke tijden als deze is het heel belangrijk om de rust in jezelf weer te vinden. Ik heb daar nu ook moeite mee, ik zit sinds januari echt in een achtbaan van gevoelens, emoties en veranderingen dat ik soms de weg helemaal kwijt raak. Nu ben ik van de week geopereerd en ben ik verplicht om lichaamelijk rust te nemen en daardoor ben ik nu ook bewuster van mijn innerlijke rust.

  11. Lindsey Beljaars 1 jaar geleden

    Wat een super fijne tips , lijkt me erg interessant dit allemaal toe te passen

  12. Felice Veenman 1 jaar geleden

    voor de kinderen uit opstaan, dat deed ik ook. Ik hou zielsveel van mijn kinderen, maar niet als ze voor de koffie tegen me gaan praten

  13. Ah deze tips zijn super fijn! Dankjewel.

  14. Laura 1 jaar geleden

    Wij gebruiken al enkele van de tips die je aanhaalt! Zeker die boodschappen online bestellen geeft mij zo ontzettend veel rust!

  15. Deb 1 jaar geleden

    Ik kan mij hier zo goed in vinden. Persoonlijk maak ik ook kleine afspraken met mezelf. Soms even een rustdag tussendoor, vooral ook jezelf rust gunnen.

  16. Naomi 1 jaar geleden

    Handige tips ga het zeker eens proberen

  17. Yousra Yasmine 1 jaar geleden

    Wat een goede tips! Die van een dag vol afspraken en daarna een dag rust kende ik niet zo. Maar die ga ik zeker onthouden en proberen!

  18. Danielle 1 jaar geleden

    Goede tips, ik ben de laatste tijd ook meer bezig om overprikkeling tegen te gaan, zowel bij mijzelf als bij mijn hooggevoelige zoontjes. Hier staan zeker een paar bruikbare tips tussen daarvoor 🙂

  19. Britt 1 jaar geleden

    Wat een fijne tips die ik eigenlijk ook eens echt moet gaan gebruiken. Vooral vaker nee zeggen is voor mij een probleem omdat ik graag anderen wil helpen. Maar daar krijg ik zelf alleen maar stress van doordat ik dan in tijdsnood kom!

  20. karin 1 jaar geleden

    fijne tips, ik hou ook niet van shoppen, maar mijn boodschappen doe ik het liefste zelf. Het grootste deel bestaat bij mij uit fruit en groente en die kies ik gewoon liever zelf anders krijg ik extra stress door die veel te kleine broccoli of die slappe paprika die ik net in een salade wilde verwerken. Ik zorg wel dat ik op een rustig moment ga…

Geef antwoordt aan An Click hier om je antwoordt te annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

©2019 Gewoon Autastisch!

Translate »

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?